Hoe Twitter je? De 10 belangrijkste beginners tips.

Google Android logo
T9 inschakelen op je ASOP Android 4.3 Jelly Bean (Nexus)
30/07/2013
Ik hou van Typografie! Waarom het belangrijk is voor jouw website.
Gratis PSD voor je webdesign project
27/11/2013

Ooit was ik heel sceptisch over Twitter. Tot ik besloot mijn eindscriptie over het nut van Twitter voor de ondernemer te gaan schrijven… Sindsdien ben ik om. De snelheid en eenvoud waarmee je contact kan leggen is fenomenaal!

Nog steeds ben ik relatief nieuw op Twitter en ik zal niet beweren er alles vanaf te weten. Wel heb ik 10 tips die ik als beginner graag had gehad. Hiermee kan jij voorkomen dat jouw Twitter avontuur al vooraf gedoemd is om te mislukken.

Homer as the Twitter Fail Whale

1. Doorzetten

Alle begin is moeilijk. Zie Twitter als vrienden maken, maar dan online. Jouw vriendengroep was ook niet in een week gevormd. Realiseer je dat Twitter ook gaat om geven. Wederkerigheid. Ik doe wat voor jou, jij misschien ooit iets voor mij. Ga een relatie aan en bedenk: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet“. Dus re-tweet, mention, volg en heb geduld. Het is een marathon, geen sprint.

In het begin zal het frustrerend zijn. Je zal immers niet meteen geretweet worden of “spontaan” gevonden worden door andere mensen die voor jou interessant zijn. Doorzetten dus.

 

2. Re-Tweet (RT)!

Het is leuk als je bericht door iemand geretweet wordt. Het geeft aan dat je blijkbaar een connectie hebt weten te maken. Dat mensen het interessant vinden wat je doet. Deze bevestiging is hartstikke leuk!

Maar dit geldt natuurlijk voor de ander ook. Dus wees niet te verlegen om iemand te re-tweeten. Niet om het re-tweeten, maar gewoon als je het interessant vindt. Anders verliest het zijn waarde. Het is niet veel werk en je weet zelf hoe leuk anderen het vinden. Re-tweeten is daarmee een van de meest waardevolle acties van het platform. Onderschat dit niet!

 

3. Ga niet massaal volgen

Kies vooral twitteraars die voor jou interessant zijn. Dat zullen er in het begin niet direct heel veel zijn en dat is ook helemaal niet gek. Immers, volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken vinden we het toch lastig om meer dan 150 sociale contacten te onderhouden.

Daarbij komt dat men al snel de conclusie trekt dat je niet zo interessant bent wanneer jij heel veel mensen volgt, maar nauwelijks wordt terug gevolgd op Twitter. Er is zoiets als een goede verhouding tussen die twee. Een lager aantal is helemaal niet zo slecht als je begint. Bouw het dus rustig op.

 

4. Je hoeft niet direct veel volgers te hebben

Andersom geld de goede verhouding natuurlijk ook. Ga je niet richten op tactieken om zoveel mogelijk volgers te krijgen. (Ja, je zou zelfs volgers kunnen kopen.) Waarom zou je!? Nogmaals: Het is prima om minder volgers te hebben wanneer je net begint.

Vaak wordt er aangeraden om veel mensen te volgen, omdat je dan snel veel mensen krijgt die jou volgen. Dit is alleen helemaal niet zo belangrijk. Kwaliteit gaat boven kwantiteit! Kies vooral de juiste mensen om te volgen en als je niet direct terug gevolgd wordt reageer dan eens tweets, of noem iemand en deel zijn blogpost die je interessant vond. Op deze manier bouw je veel waardevollere relaties.

 

5. Volg niet iedereen terug

Voordat je het door hebt zit je timeline vol met berichten die voor jou helemaal niets toevoegen, bijvoorbeeld met berichten van bedrijven die jou alleen maar hun product aan willen smeren. Sommigen zijn vervolgens zo sociaal om jou niet meer te volgen zodra jij hen volgt. (Sarcasme?)

Dit soort berichten maken het voor jou moeilijk om die berichten te zien die interessant zijn, waar je op kan reageren. Hou je feed dus netjes en volg alleen twitteraars die voor jou iets toevoegen!

 

6. Geen spam!

Iedereen begrijpt dat je een goede business hebt en vindt het ook echt niet erg dat je daar af en toe eens over verteld. Maar net zoals in een gesprek is het vervelend wanneer iemand altijd praat en nooit luistert. Het is ook echt niet erg om af en toe eens een persoonlijke tweet te versturen of je mening te geven. Praat met mensen, niet er tegen. Wanneer je een persoonlijke interactie weet te krijgen weet ik zeker dat ze veel welwillender zijn om je te helpen of jouw product te proberen.

 

5. Verdeel je content

Begrijp me goed. Je moet je eigen content natuurlijk wel vaker aanbieden op Twitter. Alleen, zorg dat je er strategisch mee omgaat.
Herhaal niet steeds diezelfde tweet en verdeel het goed over een bepaalde periode. Deel bijvoorbeeld de post direct en doe dit nog eens een paar uur later. Zorg daarna voor een redelijke verdeling. Het wordt vrij snel irritant voor mensen die jou echt volgen als je jezelf blijft herhalen.

 

 6. Facebook en Twitter zijn verschillend

Het is heel makkelijk om automatisch al je tweets ook op je Facebook pagina te plaatsen. Bedenk goed of dit een toegevoegde waarde heeft. Twitter gaat echt om kort maar krachtige berichten, korte focus en kleine beetjes informatie. Facebook is een heel ander platform, waar de inhoud belangrijker is en meer informatie bevat.

Willen jouw Facebook vrienden echt elke tweet van jou zien? Willen ze jouw tweets ook op Facebook lezen? Of kan je beter je Facebook berichten aan Twitter koppelen. Het kan zomaar een goede strategie zijn, maar denk er over na.

 

7. Vermijdt de direct message (DM)

Belangrijkste reden: Ik vind het de meest onhandige functie van Twitter. Hoe vaak heb ik een dergelijk bericht niet gemist? En als je echt iets persoonlijks te bespreken hebt zijn die 140 tekens waarschijnlijk niet goed genoeg. Daarnaast is een DM opeens wel heel persoonlijk, op zo’n open platform. Eng!

Ik zou de DM daarom vooral gebruiken om gegevens uit te wisselen wanneer je een gesprek op Twitter een vervolg wilt geven per telefoon of email.

 

 8. Gebruik een profielfoto

Wetenschappelijk onderzoek (Zucker, 1983 en 1987) geeft aan dat het publiek de neiging heeft om een bedrijf steeds meer te verpersoonlijken. Gebruik daarom toch een profielfoto wanneer je vanuit je bedrijf tweet. Blijkbaar is er een behoefte om het bedrijf een gezicht te geven. En geef toe, als ondernemer ben jij je bedrijf. Toch?

Daarnaast zien mensen gewoon graag met wie ze contact hebben. Ik in ieder geval wel. Het praat een stuk interessanter tegen een gezicht dan een logo.

 

9. Gebruik de zoekfunctie

Of liever, gebruik de filters van speciale programma’s zoals Hootsuite of Tweetdeck. Zorg er in ieder geval voor dat je jezelf niet beperkt tot diegenen die je volgt. Via de zoekfunctie of slimme lijsten blijf je vaak beter op de hoogte van bepaalde onderwerpen. Ook kan je reageren op mensen die je nog niet was tegen gekomen.

 

10. Vergeet je Bio niet!

Ondernemers noemen de biografie als een belangrijk criterium om iemand te volgen of niet. Laat zien wie je bent. Wat je interesses zijn. Wat mensen van je kunnen verwachten. De eerste klap is een daalder waard en je bio is vaak het eerste dat gelezen wordt!

 

De meeste gebruikers haken af bij het begin van hun avontuur op Twitter. Er is nu eenmaal geen gouden formule die je direct een @justinbieber status oplevert. Deze tips helpen je hopelijk om een goede start te maken. Succes!

Ik ben benieuwd tegen welke dingen jij aanliep als beginner op Twitter. Welke oplossingen hebben jou het meest geholpen? Wat zou jouw beste tip zijn voor iemand die net begint? Ik hoor het graag!

Youri van Dijk
Youri van Dijk
Business Intelligence consultant. Msc. International Business met een master gericht op ondernemerschap. Verliest wel zijn haren, maar leert graag nieuwe streken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *