De heilige graal in een logo ontwerp

Video: Februari was de maand van?
28/02/2014
Een Twitter Consumer Key en Consumer Secret maken in 3 stappen
16/04/2014
Show all

De heilige graal in een logo ontwerp

Een klassiek voorbeeld van negatieve ruimte

Als wannabe-designer doe ik af en toe mijn uiterste best om een logo te produceren waarvan mensen niet direct vermoeden dat het door een amateur is gemaakt. Ik hou me daarbij zoveel mogelijk aan mijn eigen regels. Maar er is meer. Het is mijn heilige graal bij het ontwerpen van een logo…

Het liefst zou ik het zelf toepassen. In elk logo dat ik maak. Maar het is me (vooralsnog) niet gelukt… Ik had me eigenlijk voorgenomen om het nog even geheim te houden. Niet alleen omdat ik graag wil dat je leest waarom ik het vind, maar ook omdat ik niet graag vertel over wat ik niet kan.

Negatieve ruimte

Daar is het. Wat vind je? Ben je het met mij eens? Ik vind niets zo gaaf als wanneer er een beeld gemaakt wordt met ruimte die juist bewust leeg word gelaten. Daarom is negatieve ruimte (of “negative space“) mijn heilige graal in een logo ontwerp.

Zo ben ik al jaren fan van het FedEx logo, om maar een klassieker van stal te halen. Goh wat had ik dat graag bedacht, ik zou nog elke dag stiekem lachen om de pijl die ik daar in had verstopt. 

fedex_logo_negatieve_ruimte

Simpelweg briljant! Ook omdat het zo goed bij het merk past. Maar had jij het al gezien? Had je er bij stilgestaan? Misschien niet. En toch is dit het mooiste dat er is. Het logo straalt op deze manier kracht uit en tegelijkertijd zie je dat het met zorg ontworpen is. Ook wanneer het je niet was opgevallen. En zodra je het eenmaal weet…

Negative space is vaak een foefje die alleen door de heel oplettende kijker (lees: ontwerpers) wordt opgemerkt, zo ook misschien een beetje bij mijn favoriet. Maar soms is negative space heel belangrijk voor het ontwerp. Afgelopen week werd ik bijvoorbeeld opeens overvallen door een ander voorbeeld.

Nietsvermoedend drentelde ik door de stad. Handen in de zakken, jeweetwel. En toen opeens: Bever.

bever_logo

Ik kende alleen nog het oude logo. Die met dat bijna pijnlijke geel en rood. Sinds 2010 is de huisstijl vernieuwd en de oude vertrouwde bever heeft een update gekregen. In plaats van de staart naar beneden is deze omhoog getekend en om deze op te laten vallen.. Juist.

Ik vind het prachtig. Het zorgt voor een krachtig en compact beeldmerk die erg goed werkt op zowel donkere als lichte achtergronden. Het nieuwe figuur is een stuk simpeler en moet ik echt meer redenen bedenken om dit mooi te vinden?

Nee dan nog een voorbeeld. Vorige week was er een bepaald evenement, georganiseerd door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences of kortweg de “Academy”.

De Oscars

En hoe kon je aan het logo zien dat het georganiseerd werd door de Academy? Eigenlijk niet, het draaide puur om het beeldje. Daarom was het dit jaar tijd voor een redesign en door een wel heel simpele oplossing was daar opeens een heel interessant gebruik van de negatieve ruimte.

Zoals ze het zelf wisten uit te leggen: “Door de spotlight niet van achter, maar bovenop het beeldje, te schijnen waren we in staat om ook de Academy zijn plaats in het logo te geven.”

[orbit include=6321,6315]

Ik vind de negatieve ruimte prachtig. Ik hou van de puzzel, de verassing zodra je het ziet. Het doet me een beetje denken aan die oude puzzeltjes zoals de vaas van Rubin en de jonge vrouw die ook een heks kon zijn.

Nu nog zelf zo’n puzzel maken, maar tot het me lukt vergaap ik me graag aan bestaande logo’s die gebruik maken van negative space. Dan denk ik aan Carrefour, Aegon en … Toblerone. Wie die ziet mag de volgende noemen!

 

Toblerone negatieve ruimte

Youri van Dijk
Youri van Dijk
Business Intelligence consultant. Msc. International Business met een master gericht op ondernemerschap. Verliest wel zijn haren, maar leert graag nieuwe streken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *