Microsoft luistert niet naar zijn gebruikers

25 Redenen om een YouTube video te plaatsen
02/12/2013
Zalando - bewonderenswaardig irritante reclames
Zalando, wasmiddel 2.0
17/12/2013
Show all

Microsoft luistert niet naar zijn gebruikers

Ik verbaas mij steeds meer. Hoe kan het dat zo’n groot bedrijf zo weinig idee lijkt te hebben van wat de klanten willen. Hoe veel product ideeën zijn er niet door Microsoft bedacht die uiteindelijk door anderen tot een succes gemaakt zijn. Waarom lukt net dat laatste stapje om een product te maken dat mensen echt willen hebben?

Windows 8, Microsoft heeft geen idee!

Ik schrijf dit stuk naar aanleiding van het volgende artikel op nu.nl: ‘Startmenu keert terug in Windows 8.2’.

Na alle ophef die er is ontstaan na het nieuwe ontwerp van Windows 8, waarin de nieuwe Metro interface werd gelanceerd, had Microsoft in alle wijsheid met 8.1 besloten om de oude startknop terug te zetten. De consument riep namelijk massaal om de terugkeer van de oude startknop waaraan ze gewend zijn sinds Windows 95.

Een belachelijke beslissing. De startknop op zich was namelijk niet het probleem. Exact dezelfde optie was nog steeds aanwezig, je moest alleen met de muis naar de hoek van het scherm waar de knop altijd zat. Niemand kan mij vertellen dat daar niet aan te wennen viel. Deze, inmiddels oude, manier was beter doordat de functie zowel in de apps als op het bureaublad hetzelfde werkte. Daarbij was het geen oplossing voor het probleem. Ook met de knop werd nog steeds het nieuwe startscherm gelanceerd en dus zwol de roep om het startmenu aan.

Het startmenu is niet het probleem van Microsoft’s Windows 8

Net zoals de startknop dat niet was. Natuurlijk is er de roep om het oude systeem. Wanneer je de grootste groep gebruikers zal vragen naar wat ze willen vernieuwen aan je product zal de grote meerderheid deze vooral laten zoals het is en hoogstens kleine verbeteringen aangeven. Maar als bedrijf kan je niet zonder innovatie en zal je af en toe de grote meerderheid moeten overtuigen. Opnieuw het startmenu toevoegen is daarom een grote stap achteruit.

Microsoft moet juist goed luisteren en kijken naar waarom de roep om de oude functionaliteit zo groot is. Misschien is de implementatie van de nieuwe functie niet goed genoeg. Misschien moet Microsoft wel een stap verder vooruit in plaats van terug.

Microsoft moet duidelijkheid scheppen.

Ik ben namelijk verdwaald. Verdwaald in een systeem dat ik zo goed kende. En dat komt niet door de knop, of het menu. Dat komt doordat Microsoft 2 werelden heeft gecreëerd die niet goed samen werken.

Als ik een PDF open gebeurt dat in een app. Fullscreen en prachtig om te zien. Maar hoe schakel ik nu eenvoudig naar het Word document waar ik mee bezig ben? Of dat browser venster? Die map in verkenner? Dan moet ik eerst naar het bureaublad en dan via de vertrouwde taakbalk kan ik weer verder. Maar nu ben ik de PDF weer kwijt. Hoe kom ik daar? En die tweede PDF? Ik gebruik het nu een aantal maanden en nog steeds ben ik de weg kwijt. Wat wil ik graag het oude start menu terug, toen had ik dat probleem namelijk niet! Toch?

De oplossing. Geen startmenu, maar startbalk?

Eigenlijk vind ik de Metro interface juist mooi en is het een prima vervanger voor het oude startmenu. Maar Microsoft moet luisteren naar wat de consument echt zegt. Namelijk: “Hey Microsoft, ik verdwaal in het nieuwe systeem!”. Om dat op te lossen moet volgens mij moet niet het menu terug, maar moet er een universele taakbalk komen voor het bureaublad en de Metro interface. Waarom verschijnt de huidige balk bijvoorbeeld niet als ik in een fullscreen app mijn muis naar de onderrand beweeg? En waarom hebben de apps die ik open geen plek op de balk in het bureaublad zodat ik ook uit die omgeving snel terug kan switchen? En waarom kan ik niet snel wisselen vanuit Metro naar een bureaublad programma? Het hoeft niet eens de oude balk te zijn, maar zolang hier geen universele oplossing voor is blijven de 2 werelden gescheiden en zal iedereen blijven roepen om het start menu.

Microsoft moet dus goed gaan luisteren naar hun gebruikers. Niet naar hun oplossingen, maar hun problemen. Alleen dan kunnen ze vooruit. Met nieuwe oplossingen in plaats van oude lapmiddelen.

Youri van Dijk
Youri van Dijk
Business Intelligence consultant. Msc. International Business met een master gericht op ondernemerschap. Verliest wel zijn haren, maar leert graag nieuwe streken.

1 Comment

  1. @JeffreyBWerner schreef:

    RT @YourivanDijk: Luistert Microsoft wel naar jou? Ik denk van niet… http://t.co/DTDyxfOYcD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *