Rich Snippets, onderschat in SEO. Wat is het precies?

Mijn top 5 favoriete apps en software
03/07/2013
Hoe en waarom een favicon?
Een favicon. Om serieus te nemen.
07/07/2013
Show all

Rich Snippets, onderschat in SEO. Wat is het precies?

Rich Snippet Header - Youri

Het hebben van een website is 1, maar er vervolgens zorgen dat deze ook bezocht wordt is is weer een heel andere tak van sport. Mag ik je voorstellen aan Search Engine Optimisation (SEO) en een wereld van geheimzinnigheden en tactieken om jouw URL bovenaan die lijst van onze grote vriend Google te krijgen. Het is niet de bedoeling om “even” net als vele anderen op het internet uit te leggen wat SEO precies inhoud, maar liever pik ik er een onderwerp uit dat belangrijk is en waar veel website ontwikkelaars nog te weinig rekening mee lijken te houden. Daarom nu het eerste deel uit een drieluik over rich snippets.

Rich Snippets? Wat zijn dat?

Het concept al in 2009 gelanceerd door Google en heeft nog niet zo geweldig veel aandacht gekregen. Wanneer je zoekt naar tips over SEO zul je vooral berichten vinden over het belang van bijvoorbeeld connecties, links vanaf andere sites, goede content, een blog en gast blogs waarmee je op de eerste pagina van Google’s resultaten (de Search Engine Results Page, SERP) te vinden zult zijn. De rich snippet is de manier waarop jouw zoekresultaat wordt weergegeven op de pagina met resultaten. De snippet bevat meer informatie dan de standaard titel en omschrijving en is een rijkere samenvatting van de content die de bezoeker zal vinden op jouw website.

Rich Snippets zijn niet zozeer belangrijk om op de SERP pagina terecht te komen, maar bepalen vooral hoe jouw link er op die pagina eruit zal zien.

Welke snippets zijn er precies?

Rich snippets - Zac Brown BandEen van de meest bekende voorbeelden van een snippet is de video snippet. Naast de titel en een omschrijving zie je een plaatje met play icoon en de duur van het filmpje. Zo weet de zoeker direct wat hij gaat bekijken.

Rich Snippet - Youri van Dijk

De auteur snippet is een tweede die waarschijnlijk bekend is. Wanneer bij Google de auteur bekend is door een link met het Google+ account ziet een blogpost van bijvoorbeeld, heel bescheiden, mijzelf er zo uit.

Voorbeeld Rich snippet - Google Nexus 4

Ook de rating snippet zal al eens opgevallen zijn. Wanneer er op een site een waardering wordt gegeven aan een bericht of een product worden deze sterren opgenomen in de snippet die je tegenkomt. Zo zie ik direct dat mijn telefoon 4 sterren krijgt bij phoneshop.nl.

Rich Snippet - The Cat Empire Tickets

Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld te zien bij het zoeken naar tickets voor een band, waar Google de tourdata van de artiest laat zien. Of door het laten zien van de nummers van een artiest op hun last.fm pagina. Google geeft aan continu te kijken naar nieuwe toepassingen van rich snippets en deze te verwerken in hun zoekresultaten.

Door er voor te zorgen dat jouw site juist geprogrammeerd wordt kan je gratis en voor niks profiteren van deze rich snippets. Volgende keer ga ik verder in op de vraag waarom deze snippets zo belangrijk zijn.

Youri van Dijk
Youri van Dijk
Business Intelligence consultant. Msc. International Business met een master gericht op ondernemerschap. Verliest wel zijn haren, maar leert graag nieuwe streken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *